Rozważając zakup auta, naszą uwagę skupiamy nie tylko na modelu czy wyglądzie pojazdu, ale przede wszystkim na sercu samochodu – silniku. To on jest odpowiedzialny za dynamiczną jazdę, sprawność działania oraz na jak długo auto posłuży nam bez większych usterek. W niniejszym artykule skupimy się na silnikach 2.0d BMW, a konkretnie na M47 i N57, które cieszą się dużym zainteresowaniem. Zastanowimy się, jakie mają opinie, jakie są ich typowe usterki i na co zwrócić uwagę podczas zakupu auta z jednym z tych silników.
Zalety i wady silników M47 i N57
Silniki M47 i N57 są jednymi z najbardziej popularnych jednostek stosowanych w samochodach marki BMW. Cieszą się dobrymi opiniami wśród użytkowników, szczególnie pod kątem dynamicznych osiągów i niskiego zużycia paliwa. Silnik M47, produkowany od 1998 roku, jest jednostką odzwierciedlającą solidność niemieckiego inżynierstwa. Stosowany był w wielu modelach BMW, jak na przykład serii 3, 5 czy X3.
Jednak jak każdy silnik, również te mają swoje wady. Wśród najczęściej wymienianych przez użytkowników to problem z panewkami korbowymi oraz często pękający zawór EGR. Kolejnym mankamentem jest delikatny system wtryskowy, który jest wrażliwy na zanieczyszczenia paliwa.
Silnik N57 zastąpił M47 w 2008 roku i wprowadził kilka nowości, przede wszystkim bardziej zaawansowany system wtryskowy Common Rail oraz filtr cząstek stałych. Wrażenie robią także jego osiągi – nawet w najmocniejszym wariancie, N57S, potrafi rozpędzić auto do pierwszej „setki” w niespełna 5 sekund. Niestety, również ten silnik nie jest pozbawiony wad. Zaliczyć do nich można chociażby kłopoty z wtryskami, turbosprężarką oraz odpadającymi łańcuchami rozrządu.
Specyficzne usterki silnika M47
Aby skupić się na konkretnych problemach, przyjrzyjmy się teraz specyficzny usterek silnika M47. Jednym z najbardziej typowych problemów to związane z awariami układu rozrządu, który jest napędzany przez łańcuch. Niestety, ten element jest narażony na wydłużanie, co może skutkować przeskakiwaniem zębatki na kołach oraz zniszczeniem silnika.
Kolejny problematyczny element to panewki korbowe. Choć są one solidne i trwałe, to jednak niestety zdarza się, że po kilkudziesięciu tysiącach kilometrów dochodzi do ich zużycia. Może to skutkować pracą na tzw. „prażeniu” oraz zatarciem silnika.
Warto również pamiętać o awariach turbosprężarki. O ile w późniejszych egzemplarzach problem ten nie jest tak częsty, o tyle w tych z początku produkcji turbosprężarka potrafi ulec awarii nawet przed przejechaniem 100 tysięcy kilometrów.
Typowe problemy z silnikiem N57
Silnik N57, pomimo swojego zaawansowania technologicznego, również ma swoje typowe usterki. Największy problem stanowi odpadający łańcuch rozrządu, który potrafi zniszczyć silnik. Jest to konsekwencja stosowania w tych jednostkach łańcucha umieszczonego z tyłu silnika, który jest trudniej dostępny i trudniej go sprawdzić pod kątem zużycia.
- Drugi problem to awaria wtrysków – szczególnie w najmocniejszych wariantach tych silników, pojawiają się problemy z wtryskami. Podobnie jak w M47, element ten jest bardzo delikatny i bez przerwy pracuje pod wysokim ciśnieniem. W efekcie, źle traktowany lub zaniedbany, potrafi się uszkodzić, co z kolei prowadzi do awarii silnika.
- Trzeci problem dotyczy turbosprężarki. Mimo że jest ona nowocześniejsza niż ta zastosowana w M47, to nadal ten element jest narażony na uszkodzenia. Szczególnie niebezpieczne są sytuacje, kiedy dojdzie do awarii łożyska – turbosprężarka może wtedy zacząć podawać olej do układu dolotowego, co skutkuje dymieniem na niebiesko i może prowadzić do poważnej awarii silnika.
Podsumowując, zarówno silniki M47, jak i N57 są solidnymi i wydajnymi jednostkami napędowymi, które potrafią dostarczyć dużo radości z jazdy. Ich zalety nie oznaczają jednak, że nie mają swoich wad, na które warto zwracać uwagę przy zakupie auta z takim silnikiem, ale też podczas eksploatacji.