W erze zmian klimatycznych, rosnącej świadomości ekologicznej i prącym ku przodu postępie technologicznym, coraz więcej osób zastanawia się nad wyborem auta hybrydowego. Ostatnio jednak na rynku zaczęła pojawiać się nowa technologia – tzw. miękkie hybrydy, czyli mild-hybrid. Chociaż dla wielu kierowców to nadal obca nazwa, stopniowo zyskują popularność. Ale czym tak naprawdę jest miękka hybryda i czy faktycznie oszczędza paliwo? Odpowiedzi na te pytania postaram się udzielić w niniejszym artykule.
Co to znaczy „Mild-hybrid, miękka hybryda”
Termin „miękka hybryda” (mild-hybrid), to niewielka ewolucja konwencjonalnego samochodu z napędem spalinowym. W tym przypadku podstawowym źródłem napędu jest silnik spalinowy, ale wspomagany jest przez mały silnik elektryczny. Ważne jest jednak, aby zdać sobie sprawę, że w miękkiej hybrydzie, samochód nigdy nie porusza się jedynie na silnik elektryczny. Wszystko jest zaprojektowane w taki sposób, aby podwoić moc spalin i elektryki, a nie zastępować jeden przez drugi.
Wyjątkowość miękkich hybryd polega na fakcie, że system elektryczny nie zapewnia ruchu samochodu, ale jedynie wspomaga go. Jest to technologia znacznie prostsza od pełnej hybrydy, ale również tańsza. Pozwala to producentom samochodów na wprowadzanie koncepcji mild-hybrid do coraz większego zakresu swoich modeli.
Jak działa technologia miękkiej hybrydy?
Technologia miękkiej hybrydowej polega przede wszystkim na dodaniu do samochodu małej baterii. Ta dodatkowa bateria, znana jako ISG (integrowany startowo-generujący), pełni dwie główne funkcje: zasila systemy elektryczne samochodu, gdy silnik spalinowy jest wyłączony (tzw. „stop and start”), a także pomaga wspomóc silnik spalinowy podczas przyspieszania, aby zmniejszyć emisje i zużycie paliwa.
ISG jest wykonany z lekkich materiałów i jest niewielki, co oznacza, że nie wpływa znacząco na masę pojazdu. Jego rola polega na zasileniu kamery, radia, klimatyzacji i innych urządzeń elektrycznych podczas postoju w korkach czy na skrzyżowaniach, co zmniejsza ilość spalanego paliwa.
Efektywność miękkiej hybrydy w oszczędzaniu paliwa
Pytanie, czy miękka hybryda faktycznie oszczędza paliwo, jest jak najbardziej nasuwa. Odpowiedź jest jednoznaczna: tak, ale…
Podstawowy cel mild-hybrid to obniżenie emisji CO2 i zwiększenie efektywności paliwowej, umożliwiając tym samym zgodność z coraz bardziej rygorystycznymi normami emisji. W praktyce oszczędność paliwa zależy od wielu czynników, w tym stylu jazdy i warunków ruchu drogowego. Zasadniczo jednak, mild-hybrid może zmniejszyć zużycie paliwa o około 5-10% w porównaniu do tradycyjnego samochodu spalinowego.
To, co jest ważne, to fakt, że technologia ta działa najefektywniej w ruchu miejskim, z często zmiennym tempem, a więc przyspieszaniem i hamowaniem. W przypadku jazdy na długich trasach, na autostradach czy drogach szybkiego ruchu, różnica w zużyciu paliwa jest już zdecydowanie mniej zauważalna. Dlatego też miękka hybryda to idealne rozwiązanie dla osób, które dużo jeżdżą po mieście.
Wreszcie, warto zauważyć, że pomimo oszczędności paliwa, mamy do czynienia z niewielką przewagą w porównaniu do tradycyjnego silnika spalinowego. Dlatego przy wyborze tego rozwiązania powinniśmy wziać pod uwagę nie tylko potencjalne oszczędności, ale również cenę samochodu czy jego serwisowanie. W praktyce okazuje się często, że miękkie hybrydy są bardziej efektywne pod względem całkowitego kosztu posiadania, gdy nie tylko zużycie paliwa, ale także koszty serwisu lub ekologicznego obciążenia są brane pod uwagę.