Bezpieczeństwo na drogach to temat, który zawsze będzie na czasie. Policja stale dokłada wszelkich starań, aby zapewnić bezpieczeństwo użytkowników dróg, a do ich narzędzi należy odcinkowy pomiar prędkości. Na jakich urządzeniach opierają się te pomiary w 2024 roku? Jak działają takie systemy i jakie są przewidywane zmiany w zakresie odcinkowych pomiarów prędkości? Przyjrzyjmy się temu bliżej.
Najnowsze urządzenia do odcinkowych pomiarów prędkości
Na przestrzeni lat, technika pomiaru prędkości pokonała długą drogę. W 2024 roku, do prowadzenia odcinkowych pomiarów prędkości używane są zaawansowane urządzenia, działające na zasadzie szeregów kamer i skomplikowanych algorytmów. Najbardziej popularne są systemy TraffiSection i TraffiStar.
Między innymi, TraffiSection to system niemieckiej firmy Jenoptik. Działa na zasadzie dwóch wideorejestratorów, które rejestrują przepływ pojazdów na danym odcinku drogi. Drugim dużym graczem na rynku jest system TraffiStar, również produkcji Jenoptik. TraffiStar, podobnie jak TraffiSection, bazuje na zaawansowanych algorytmach i możliwościach rejestracji ruchu drogowego.
Lista odcinków:
- Mazowieckie: Otrębusy – Kanie-Otrębusy; droga 719
- Mazowieckie: Białobrzegi – obwodnica miasta Białobrzegi; S7
- Mazowieckie: Drwalew – Chynów: obwodnica miast Drwalew i Chynów; droga 50
- Mazowieckie: Mszczonów: obwodnica miasta Mszczonów; droga 50
- Mazowieckie: Wyszków: obwodnica miasta Wyszków; S8
- Kujawko-pomorskie/łódzkie: Siemionki – okolice MOP Strzelce
- Łódzkie: Łódź – ul Chocianowicka – Łaskowice; droga 1120E
- Łódzkie: Bychlew – Bychlew – Jadwin; droga 485
- Łódzkie: Biała Pierwsza – Biała Pierwsza 42- Biała Rządowa; droga 74
- Łódzkie: Mokra Prawa – Mokra Prawa 2 – Mokra Prawa 189A; droga 70
- Podkarpackie: Rzeszów-Nosówka: ul. Dębicka; droga 1391
- Podkarpackie: Dukla: Trakt Węgierski; droga 19
- Podkarpackie: Nowa Dęba: ul. ks. Henryka Łagockiego 113 – Korczaka 6; droga 9
- Podkarpackie: Gniewczyna Łańcucka – Gniewczyna Tryniecka; droga 835
- Podkarpackie: Lutcza: Lutcza 491 – Lutcza 782; droga 19
- Podkarpackie: Podgrodzie: Podgrodzie 89-142; droga 94
- Dolnośląskie: Kostomłoty – Kąty Wrocławskie; A4
- Dolnośląskie: Wrocław: al. Jana III Sobieskiego; droga 105392D
- Dolnośląskie: Bierzów – Przylesie; droga 403
- Zachodniopomorskie: Łubianka – Brynka; droga 151
- Lubuskie: Białcz: słupki pikietażowe 21+000 do 24+150; droga 132
- Opolskie: Kietlice – Klisino: droga 416
- Śląskie: Jankowice/Świerklany; droga 929
- Śląskie: Katowice – Nikodema i Józefa Renców; droga 902
- Śląskie: Suszec/Kobielice; droga 935
- Śląskie: Zabrze – Al. Jana Nowaka Jeziorańskiego; droga 88
- Śląskie: Gliwice – Al. Jana Nowaka Jeziorańskiego; droga 88
- Ślaskie: Mikołów – Al. Jana Nowaka Jeziorańskiego; droga 88
- Śląskie: Mikółów – ul. Gliwicka; droga 44
- Wielkopolskie: Tarnów Podgórne – Poznań Ławica; S11
- Wielkopolskie: Konin: MOP Leonia/Kuny – PPO Żdżary; A2
- Lubelskie: Hrubieszów; droga 844
- Lubelskie: Gołąb: słupki pikietażowe 107 km 900 m do 111 km 600 m
- Kujawsko-pomorskie: Rogoźno Zamek – Kłódka; droga 16
- Kujawsko-pomorskie: Rycerzowo: od 70 km do 63 km; droga 251
- Kujawsko-pomorskie: węzeł Nowy Ciechocinek – MOP Kałęczynek; A1
- Pomorskie: Borcz – Babi Dół; droga 21
- Pomorskie: Borowo: ul. Gdańska 2 – Turystyczna 1; droga 211
- Podlaskie: Baciuty – Łupianka Stara; droga 678
Mandat za przekroczenie wynosi:
- 50 zł i 1 pkt karny za przekroczenie prędkości do 10 km/h.
- 100 zł i 2 pkt karne za przekroczenie prędkości od 11 do 15 km/h.
- 200 zł i 3 pkt karne za przekroczenie prędkości od 16 do 20 km/h.
- 300 zł i 5 pkt karnych za przekroczenie prędkości od 21 do 25 km/h.
- 400 zł i 7 pkt karnych za przekroczenie prędkości od 26 do 30 km/h.
- 800 zł (warunki recydywy 1600 zł) i 9 pkt karnych za przekroczenie prędkości od 31 do 40 km/h.
- 1000 zł (warunki recydywy 2000 zł) i 11 pkt karnych za przekroczenie prędkości od 41 do 50 km/h.
- 1500 zł (warunki recydywy 3000 zł) i 13 pkt karnych za przekroczenie prędkości od 51 do 60 km/h.
- 2000 zł (warunki recydywy 4000 zł) i 14 pkt karnych za przekroczenie prędkości od 61 do 70 km/h.
- 2500 zł (warunki recydywy 5000 zł) i 15 pkt karnych za przekroczenie prędkości od 71 km/h.
Funkcjonowanie odcinkowego pomiaru prędkości
Generalnie, funkcjonowanie tych systemów opiera się na rejestracji przejazdu pojazdu na początku i końcu odcinka, a następnie na porównaniu tych danych ze sobą. Czas, jaki pojazd potrzebował do pokonania danego odcinka, jest wykorzystywany do obliczenia średniej prędkości.
Na przykład, jeżeli kierowca pokonał 5-kilometrowy odcinek w 3 minuty, jego średnia prędkość wynosiła około 100 km/h. Jeżeli dopuszczalna prędkość na tym odcinku wynosiła 70 km/h, to kierowca może otrzymać mandat za przekroczenie prędkości.
Ale jak konkretnie działa system pomiaru? Gdy pojazd wjeżdża na kontrolowany odcinek drogi, kamera rejestruje jego tablicę rejestracyjną, datę i czas wjazdu. Informacje te są szyfrowane i przechowywane. Gdy pojazd opuszcza sekcję, ponownie jest rejestrowany, a dane są szyfrowane i przechowywane. Dane z obu punktów są następnie porównywane, a na ich podstawie obliczana jest średnia prędkość pojazdu. Gdy prędkość ta przekroczy dozwoloną na danym odcinku, rejestracja może stać się podstawą do wystawienia mandatu karnego.
Przewidywane zmiany w zakresie odcinkowych pomiarów prędkości
Technologia nieustannie się rozwija, a tym samym rosną możliwości udoskonalenia systemów odcinkowego pomiaru prędkości. Obecnie coraz więcej mówi się o zastosowaniu sztucznej inteligencji w takich systemach. AI pomogłoby w jeszcze dokładniejszym, a przede wszystkim szybszym procesowaniu danych i obliczaniu średniej prędkości pojazdów. Byłoby to korzystne nie tylko dla organów ścigania, ale i dla kierowców, którzy otrzymaliby natychmiastową informację o możliwym przekroczeniu prędkości. To tylko jedna z many przewidywanych zmian.
Do innych przewidywanych zmian należy większa liczba odcinków kontrolowanych przez systemy pomiaru prędkości, również na mniejszych drogach. Ponadto, wiele wskazuje na to, że możliwe może być wprowadzenie systemów, które umożliwiają jednoczesny monitoring prędkości na kilku pasach ruchu. Bez wątpienia, przyszłym latom przyniesie jeszcze więcej innowacji w tej dziedzinie, mających na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach.